fredag 30. november 2012

Julekalender!

Nå pågår det diskusjoner om julekalendere, snille eller slemme mødre, skal det være med pakker eller papirkalendere!

Akkurat som om pakkekalendere er en ny oppfinnelse!

Mine foreldre laget pakkekalender til oss ungene på slutten av 60 tallet. Jeg husker ikke hvilket år det var, men hvis jeg ville undersøke så er det en mulighet til å finne ut når. Pappa lagde nemlig rød ring rundt søndagene. Det har stemt en gang i blant:) Kalender av strie, med kant rundt, nisser som har kjoler av mine fravokste kjoler, juletre og som det skulle være pakker på. Det var pakker, hvert eneste år. Noen med godteri, noen med lego osv. Stor stas for oss, og jeg tror foreldrene mine koste seg også.

Kalenderen har vært brukt! Hvert år siden den ble laget har den vært hengt opp på veggen. Våre unger overtok da jeg fikk dem og kalenderen ble ganske sliten etterhvert. På spørsmål fra meg om vi kunne kjøpe en ny, var det et kontant nei fra ungene. Dette var tradisjon!

Yngstemann har flyttet ut. Likevel henges kalenderen opp, med pakker på de dagene (i helg eller til jul) når han kommer hjem. Da henges det opp pakker til dem som er hjemme, barn eller barnebarn. Til yngstemann som bodde hjemme etter at de øvrige flyttet ut, var det ting han allikvel trengte. Deodorant, sokker, hårgele, shampo, noen sjokoladebiter.

Barnebarna har egne kalender, men yngstemann som ikke har fått egne barn enda har tinget på denne kalenderen. Søsknene har gått med på det:) Og jeg koser meg hver gang jeg kan henge pakker på den. Tror mine foreldre syns det er litt morsomt at den fremdeles henges opp hvert år:)

Nå skal den strykes og gjøres klar.

Jeg gleder meg, men så er jeg veldig glad i den tiden vi går inn i nå. For meg er det ikke stress. For dem som mener det er stress, er det fritt frem å velge sin egen variant. God advent!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar