søndag 11. januar 2015

Huset i Skulleruddumpa

I mange år har vi snakket om huset i Skulleruddumpa hvor min mamma bodde som liten. Det ble fortalt mange historier derfra, hvor mine oldeforeldre bodde i en etasje og mine besteforeldre i den andre etasjen. I den familien var det slik at min mors yngste onkler var på hennes alder.

Vi skulle dra dit sammen, mamma og jeg, men mamma kom seg ikke tilbake dit. Derfor ble det en tanke jeg hadde, om at jeg en dag skulle finne huset. Når nå yngstemann er etablert i ei leilighet på Lambertseter avtalte vi at vi skulle ta oss en kveldstur i forbindelse med annet oppdrag der inne, for å se om vi kunne finne det.

Det var ikke vanskelig. Nederst i dumpa fortalt den ene av våre kjære svigerdøtre at det hadde vært skraphandler i gamle dager. Min oldefar var skraphandler. Og der var huset!


Der, hvor yngstemann og jeg nå er avbildet, bodde min mamma rundt 1938. Jeg har kontaktet hennes kusiner og fått bekreftet at det er der, og huset har ikke forandret seg. Til og med fargen er den samme:)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar