søndag 12. august 2012

Opplevelser i kø!

Jeg er veldig glad i kollegene mine og jeg er veldig glad i jobben min. Allikevel hadde jeg ingen problem med å bytte dem ut med en avspaseringsdag og en bobiltur:)

Første del av turen var helt grei, og vi fikk selvfølgelig regn om natta som varte utover dagen. Da var det bare å sette seg i bilen og dra på oppdagelsesferd.

Etter et stopp på Torp kjøpsenter utenfor Uddevalla bestemte vi oss for å kjøre videre sørover hos "søta bror" via øyene. Det var ikke et gærnt valg.
 

Vi havnet på Sundsby gård i Valla sogn i Bohuslen. Årsaken til at vi stoppet der var at det sto et skilt med Sundsby Sæteri. Vi måtte finne ut hva det var. Forklaringen var at på 1300-tallet gav kongen skattelette til adelen. Derfor altså!

Der fikk vi en historietime om Margaretha Huitfeldt som var født norsk og som arvet gården og alle tilhørende gårder av sin mormor. Damen var ikke godt likt, men da hun døde ga hun alt hun hadde eid tilbake til folket. Gården drives i dag som kafe og noen butikker og er verdt et besøk hvis du passerer.

Butikken solgte tjære i mange former og utgaver, linolje i mange varianter, hjemmelagde såper og sukkertøy blant mye annet. Vi kjøpte tjærelys og når det brenner lukter det omtrent som en gammel tjærebredd båt.



Selvfølgelig drakk vi kaffe der og spiste jammen kærleksmums også. Nydelig sjokoladekake som vi delte som kjærester skal. Så var vi klar for å kjøre videre:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar