torsdag 16. mars 2017

Viktig samfunnstjeneste

Denne morgenen har jeg god tid. Vanligvis er jeg på jobb før fuglene har gnidd søvnen ut av øynene, stiller en til en og en halv time før jeg egentlig starter. De andre nyter godt av det, kaffen er ferdig når de kommer og jeg får litt tid før andre kommer og telefoner begynner å ringe.

I dag derimot, sto jeg opp til vanlig tid, men skal ikke på jobb. Om en drøy time rusler jeg ned i Tingretten for å være meddommer. En viktig og interessant oppgave jeg har påtatt meg frivillig. Jeg får se hvordan rettsvesenet vårt faktisk fungerer og jeg får medvirkningsmulighet.

Mange saker er ikke hyggelige. Sider av samfunnet vi helst ikke vil se og høre særlig mye om dukker opp, men det er en del av pakka. Kanskje kan det som skjer i rettsalen være et bidrag til noens fremtid. Jeg håper og tror at jeg har god vurderingsevne, kan se helheter og foreta riktige beslutninger.

To dager er avsatt. Hodet er på plass. Jeg er klar!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar