tirsdag 1. mai 2018

1 mai

I dag er det 1 mai. Facebook er full av flagg og gratulerer med dagen. Gratulerer kamerat.

Nå har jeg aldri vært av dem som har gått i tog, demonstrert, stått på barrikader på 1 mai. Sosialistene vil liksom ha opsjon på den dagen.

Jo, vi har mange goder i dette landet. Goder som fagforeninger har kjempet frem. De fagforeningene er ikke bare LO-foreninger. Også min, både tidligere og nåværende, upartipolitiske fagforeninger har vært med på det.

Min 1. mai  tok en annen vending for 5 år siden. Rart, 5 år siden allerede. Mamma døde, 1 mai 2012. Etter det har jeg reist til Kongsberg 1 mai og pyntet på kirkegården med blomster. Stoppet på turen og plukket hvitveis hvis det har vært mulig slik jeg gjorde de siste dagene mamma levde. Hun var glad i hvitveis.

Gratulerer med dagen, sier du? Nei, ikke veldig. Dette er min dag til å minnes.

Bilderesultat for hvitveis

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar